Förlossningsberättelse light

Skrev en jättelång förlossningsberättelse första veckan efter Emma föddes, men självklart blev det något strul när jag tryckte på spara utkast, så allt försvann! =( Har inte orkat skriva om den sen dess och nu börjar minnet tryta lite...synd... Snor denna snabbversion av förlossningsberättelse från Hannas blogg istället.

Vad heter ditt barn? Emma Gabriella
När var du beräknad att föda? 12 juli
Föddes barnet på utsatt datum, om inte när? 1 juli, v38+2
Hur stor var barnet vid födseln?
 3750 gram, 51 cm lång.

Hur lång tid tog förlossningen? Vattnet gick kl 23 den 30 juni och värkarna började kl 02 1 juli. Sedan föddes Emma kl 08.48 på morgonen 1 juli. Så det beror på om man räknar från värkarna började eller när vattnet gick?? Hur som helst så gick det fort!
Tog du någon smärtlindring?
Nej. Lite lustgas fick jag testa men det hjälpte inte ett dugg! Blev bara värre eftersom jag tappade fokus på andningen... Epidural hann jag inte med eftersom det gick så fort...
Tog ni reda på könet? Ja, på sätt och vis. Vi bad barnmorskan kolla på ultraljudet och hon tyckte det såg ut som en flicka, men helt säkra var vi ju inte.
Hade ni bestämt vad barnet skulle heta? Ja, Emma hade vi bestämt tidigt...däremot hade vi inget pojknamn så det var ju bra att det blev en flicka =)

Hade du en svår graviditet? Nej, jag har inget att klaga på! Mådde nästan bättre under graviditeten än innan =) Men det är väl för att man var så glad. Richard sa till och med att jag var snällare och på bättre humör när jag var gravid... =)
Kan du tänka dig att skaffa fler barn? Absolut. Roligast för barnen med syskon tror jag
Var du nervös inför förlossningen? Både ja och nej. Var mest orolig för att något skulle hända bebis under förlossningen... Jag försökte tänka på att de allra flesta jag känner har fler än ett barn; alltså kan det ju inte vara så himla farligt att föda eftersom man väljer att göra det igen! Och nu i efterhand kan jag ju säga att det goda väger tyngre än det onda! =) Vi fick ju världens finaste tjej och hon var utan tvekan värd den (*lilla*) smärta man är tvungen att gå igenom!

Hade du några cravings? Nej, inte vad jag märkte...möjligen frukt (äpplen) men inget extremt. Klarade inte av kaffe och för tung mat (t.ex. en stor köttbit) de första 12 veckorna. Inte ens godis var jag särskilt sugen på då... =)
Hur mycket gick du upp i vikt? ca 15 kg

Hur länge ammade du? Ammar fortfarande (Emma är 7 veckor) och har tänkt att amma så länge jag orkar och hon är nöjd med enbart amning. 

Vem är barnet mest lik? Vet inte...jättesvårt att se eftersom jag och Richard är ganska lika...men det ska bli väldigt kul att se när hon blir lite äldre!
Är ditt barn döpt? Inte än


Världens finaste lilla tjej! ♥ Emma 7 veckor


Kommentarer
Postat av: cissi

hej! ha rin te läst din blogg på länge men nu har jag tagit igen det =)

Kul att läsa din förlossningsberättelse för det är ungefär exakt lika osm när Vilmer föddes! =)

Lika med smärtlindring, lika med smärtlindringen, lika med cravings och daniel tyckt eockså jag var trevligare under gravven än innan, he he!

Härlig graviditet helt enkelt! Hoppas Emma är bättre i förkylningen nu.



stor kram

2010-09-10 @ 09:58:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0